melding verslechtering

UWV wijst melding verslechtering af….

In juli bezoek ik mijn cliënte die een melding verslechtering wil doorgeven aan UWV.

Zij heeft al een WIA-uitkering op basis van 80-100% maar er zijn beperkingen bij gekomen.

Samen doorlopen we alle stappen en help ik haar om alles onder woorden te brengen.

Cliënte komt van origine niet uit Nederland, de Nederlandse taal geeft haar nog best wat moeilijkheden.

Een brief van UWV

Twee weken later belt cliënte mij op.

Ze heeft een brief van UWV ontvangen.

De melding verslechtering wordt niet in behandeling genomen.

De reden? Ze krijgt al de hoogste uitkering en wijzigingen in de mate van arbeidsongeschiktheid hebben geen invloed op de hoogte van de uitkering, volgens de medewerker van UWV.

Het is een kennisgeving, nergens staat dat bezwaar kan worden ingediend.

Het is toch van de gekke!

Stomverbaasd ben ik.

Door de toon van de brief. Door de boodschap.

En ik ben boos!

Deze cliënt heeft mij als vraagbaak, maar hoeveel mensen hebben een dergelijke brief gekregen en gedacht: jammer….

En hebben geen actie ondernomen terwijl er wel degelijk iets onderzocht moest worden?

We maken bezwaar

Ook al staat niet in de brief dat we bezwaar kunnen maken, we doen het toch!

Het gaat namelijk om een medische beoordeling en geen claimbeoordeling.

Ik licht toe waarom ik vind dat de melding verslechtering toch moet worden opgepakt.

En uit mijn ongenoegen over de beslissing van een procesbegeleider.

Iemand die helemaal niet medisch onderlegd is en dergelijke beslissingen helemaal niet mag nemen.

De melding wordt toch in behandeling genomen

De afdeling Bezwaar en Beroep is het met me eens.

Er moet een medische beoordeling plaatsvinden.

Na enkele weken is het gesprek met de verzekeringsarts.

Er worden fors meer beperkingen aangenomen.

Verbetering van de belastbaarheid valt niet of nauwelijks te verwachten.

IVA!

De uiteindelijke beslissing op bezwaar laat nog twee maanden op zich wachten.

Niet tevergeefs: mijn cliënte krijgt met terugwerkende kracht IVA.

Voor haar houdt het in dat zij nu 75% van haar WIA maandloon krijgt.

Zij heeft geen re-integratieverplichtingen meer.

De ex-werkgever, eigenrisiodrager, krijgt ook geen rekening meer van UWV.

Cliënte voelt zich dubbel: blij om de uitkomst maar ook verdrietig om haar situatie.

2 antwoorden
  1. **** zegt:

    Goedendag Heer, Mevrouw, 9 Maart dit jaar hebben wij (Mijn vrouw, maar ik spreek en vertaal voor haar) een telefonisch vervolggesprek gehad met sociaal medisch verpleegkundige. Ik vroeg aan het begin van dit gesprek of dit een beoordelingsgesprek zou zijn en ze antwoordde dat het UWV graag wil weten hoe het nu met haar gaat. In het gesprek hebben we aangegeven dat het niet beter gaat, dat het zelfs slechter gaat. Mijn vrouw is zwaar depressief, heeft paniekaanvallen, gaat de deur niet alleen uit, komt amper haar bed uit en is haar zicht uiteraard niet verbeterd, ze heeft aan een oog 8 procent zicht en aan het andere oog rond de 60, plus alle andere klachten die bij toxoplasmose horen, zoals hoofdpijn, pijn in haar oog, intolerantie aan licht, duizeligheid (Ze neemt 6 paracetamol per dag). In December is een poging tot medicatie tegen depressie gestart, maar vroegtijdig gestaakt vanwege lichamelijke klachten. De sociaal medisch verpleegkundige stelde hier vragen over en aan het einde van het gesprek stelde ze voor om te kijken of na te vragen naar een Portugees psycholoog. Ook zou ze ons verzoek om te kijken naar een evt. aanvraag van de IVA of WIA met de verzekeringsarts overleggen, omdat wij niet inzien hoe mijn vrouw weer in een fabriek zou kunnen werken. Vandaag, 12-05, na nogmaals een oogartsbezoek, lag er een brief van het UWV op de deurmat met het verzoek om naar Alkmaar te komen voor een gesprek met een arbeidsdeskundige. Dit verzoek staat niet in mijn afspraken in mijn UWV. Wij willen graag weten of er al een beoordeling is geweest? Want daar zijn wij ons niet van bewust geweest. Voor een beoordelingsgesprek over haar gezondheidstoestand zouden wij graag persoonlijk een fysiek gesprek willen hebben gehad en niet telefonisch. Naar aanleiding van haar gezondheidstoestand zien wij niet in hoe mijn vrouw op dit moment weer kan werken en hadden wij dit ook aangegeven in ons gesprek met de verpleegkundige. Graag tot horens.

    Beantwoorden
    • Nicoline zegt:

      Hallo,

      Dank voor jullie vraag. Allereerst wat een nare beperkingen voor jou.
      Jullie hebben dus een telefonisch gesprek gehad met een sociaal medisch verpleegkundige.
      Ik heb de genoemde naam er even uit verwijderd en vervangen door sociaal medisch verpleegkundige.
      Het is jammer dat zij geen duidelijkheid heeft gegeven over de aard van het telefoontje.

      Ik weet niet wat de ingangsdatum van de WIA uitkering is?
      En het arbeidsongeschiktheidspercentage?
      Het kan dat de verzekeringsarts heeft aangegeven dat er na een jaar bv. een vervolggesprek zou moeten worden gevoerd.
      Dat zou in de Sociaal Medische Beoordeling moeten staan die is verstuurd bij de beslissing over de WIA uitkering.

      Nu is jullie gevraagd naar UWV Alkmaar te komen voor een gesprek met een arbeidsdeskundige.
      Jullie kunnen op jullie beurt ook vragen of dat ook telefonisch kan.
      In het gesprek met de arbeidsdeskundige komen jullie er dan achter wat de bedoeling is.
      Er is nu nog geen beslissing om eventueel bezwaar op te maken.

      Mijn advies is om dit gesprek eerst af te wachten.
      Even kijken wat UWV met jullie wil bespreken.
      Misschien valt het alles mee. Helaas kan ik jullie niet meer geruststellen dan dit.
      Want ik begrijp ook niet helemaal wat men hiermee wil.

      Stel dat het uiteindelijk wel een herbeoordeling is, dan kunnen jullie altijd in bezwaar.
      Je hebt hiervoor 6 weken de tijd nadat je de beslissing hebt ontvangen.
      Nu kunnen jullie nog niets doen omdat er nog geen beslissing is.
      Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en mee kunnen.

      Hartelijke groet, Nicoline

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.