Hoe een onschuldige uitdrukking zes ziekmeldingen in een jaar oploste

 

Behalve met HR of P&O medewerkers, voer ik ook veel gesprekken met werknemers van bedrijven. Een tijd geleden had ik een gesprek met Zayed, een 47 jarige productiemedewerker van een middelgroot bedrijf, over zijn hoge aantal ziekmeldingen. Zayed is een aardige man, hij is altijd vriendelijk en bij hem gaat altijd alles goed. Hij is er ook van overtuigd dat als je ziek bent, je daar niets aan kunt doen.  Aan de buitenkant lees je niets aan zijn vriendelijke houding af en als je met hem in gesprek bent geeft hij evenmin veel prijs.

 

Ziek is ziek?

Het was niet het eerste gesprek wat ik met Zayed voerde. Maar na de zesde ziekmelding van dit jaar werd het toch écht tijd dat hij zich ging beseffen dat het hoge verzuim niet strookte met zijn verhalen dat alles altijd goed was.  We raakten aan de praat over de laatste ziekmelding: verzuim vanwege kiespijn. Weer verschuilde Zayed zich achter het feit dat hij “nu eenmaal ziek was en ziek is ziek, daar kan ik ook niets aan doen.” Het was om licht hopeloos van te worden. “Vanmiddag moet ik terug naar de tandarts en ik weet niet hoe ik me daarna voel.”

 

Bang om naar huis te gaan

“Nou, nou, Zayed” begon ik “jij krijgt wel erg veel voor je kiezen.” Aan zijn verbaasde uitdrukking zag ik dat hij  daar nog nooit van had gehoord, dus legde ik hem uit dat iemand die veel voor zijn kiezen krijgt, over het algemeen veel ellende meemaakt en veel te verduren krijgt. Nadat ik hem de letterlijke betekenis uitlegde leek het ineens alsof er een kwartje viel. Zijn altijd vriendelijke ogen werden droevig en hij begon te vertellen:

“Weet u, het is zo dat ik het inderdaad moeilijk heb. Mijn vrouw, die speciaal voor mij uit Marokko is gekomen, heeft het hier nooit naar haar zin gehad. We hebben drie prachtige kinderen, we hebben een mooi huis, ik heb fijn werk, maar het is voor haar niet genoeg om gelukkig te zijn. Mijn vrouw is al naar de dokter geweest en het blijkt dat zij al jaren depressief is. Maar ze wil geen pillen aannemen van de dokter en ze wil ook niet praten over haar gevoel. Misschien komt dat omdat ze nog steeds niet goed Nederlands praat. Ze belt me regelmatig op het werk en dan huilt ze, is ze verdrietig en wanhopig en zegt ze dat ze niet meer verder wil leven. Elke middag ben ik bang om naar huis te gaan, bang hoe ik haar die dag aan zal treffen. Vaak moet ik dingen thuis oplossen en omdat ik niet genoeg snipperdagen heb, meld ik mij maar ziek.”

 

“Ik wil niet dat ze weten welke problemen ik heb”

Heel even was ik sprakeloos. Een onschuldig bedoelde opmerking legt in één keer het volledige probleem bloot. En als hij het op deze manier verteld heb ik begrip voor zijn situatie en kan ik me voorstellen dat hij zich, noodgedwongen, vaak ziek meldt. “Heb je dit al eens besproken met jullie P&O medewerkster?” vraag ik hem. Hij schud langzaam en beschaamd het hoofd: “Ik wil niet dat ze weten welke problemen ik heb en hoe het echt zit met mijn ziekmeldingen, want ik ben bang dat ze me dan ontslaan” zegt hij. In het gesprek wat volgt leg ik hem uit hoe zijn verhaal op mij is overgekomen en dat ik eigenlijk wel begrijp dat hij zo heeft gehandeld. Ik vertel hem ook dat ik op volledig en onvoorwaardelijk begrip van zijn werkgever reken. Langzaam overtuig ik hem ervan dat het beter is zijn verhaal te delen.

 

Terzake! Van zes naar nul ziekmeldingen.

In een gesprek met de P&O medewerkster blijkt dat ik mij niet heb vergist. Zij schrikt in eerste instantie van het heftige verhaal, maar komt direct daarna terzake: deze man heeft hulp nodig. Via via vind ik een Marokkaans sprekende psycholoog waar de vrouw van Zayed op korte termijn terecht kan. De kosten kunnen worden vergoed door de zorgverzekering en de werkgever zegt toe bij te springen als de verzekering niet toereikend is. Daarnaast spreekt zij met  Zayed af dat hij zorgverlof op mag nemen als dat nodig is. Ook krijgt hij de mogelijkheid om gemaakte overuren op te nemen in tijd. Zayed is blij dat hij zijn zware last niet meer alleen hoeft te dragen, met het begrip van zijn werkgever en de getroffen maatregelen. In het jaar daarop is Zayed geen enkele maal ziek.

 

Wilt u ook af van het frequente verzuim van uw medewerkers? Klik dan hier

 

Laat hier je reactie achter

 

Zodat ik weet dat het geen spam is...