PW de Gids laat in het artikel Dit bent u kwijt aan conflictverzuim zien dat werkgevers jaarlijks gemiddeld zo’n € 30.748,- kwijt zijn aan verzuim als gevolg van een conflict, bij een organisatie van 250 fulltime medewerkers!

Het zijn harde cijfers van iets wat mij zeker de laatste jaren is opgevallen. Uit recent onderzoek van Arbo Unie blijkt dat HR professionals vinden dat leidinggevenden een grotere rol op zich moeten nemen. Maar weten leidinggevenden wel altijd wat er speelt binnen de organisatie? Geven medewerkers wel tijdig aan dat er iets speelt in de conflictsfeer of maken ze dit doorgaans niet bespreekbaar.

Mijn persoonlijke ervaring is dat medewerkers niet snel naar een leidinggevende stappen als zij in conflict zijn met iemand. Dat kan meerdere redenen hebben, maar wat me opvalt is dat er vele manieren zijn om met een arbeidsconflict om te gaan. Veruit de meeste mensen kiezen voor de optie ontwijken. Om de lieve vrede te bewaren, omdat ze bang zijn voor de consequenties, omdat ze denken dat het vanzelf wel weer overwaait, waarbij ze uiteindelijk niets doen. Als kind hebben wij geleerd om tot tien te tellen voordat we boos worden, als volwassene hebben we dit tot een kunst verheven en kan het een vorm van passief agressief gedrag worden.

Ontwijken van de realiteit van een conflict heeft dus negatieve gevolgen. Om er een paar te noemen: angst, frustratie, boosheid , stress, eenzaamheid en zelfs depressie. Uiteindelijk zorgt een conflict op de werkvloer er dus voor dat mensen zich ziek melden en de ware reden van hun arbeidsongeschiktheid voor zich houden. Blijkt dat het bij arbeidsongeschikte medewerkers die thuis zijn vanwege een conflict ook nog eens 2 x langer duurt voor ze terug zijn op de werkvloer.

Werk aan de winkel dus voor leidinggevenden. Maar de vraag is of die leidinggevende nu wel de aangewezen persoon is om hier iets mee te doen? Als ze het niet signaleren, is het ook moeilijk om er iets aan te doen en stappen te ondernemen. Het is dan prettiger om dit door een onafhankelijke professional te laten doen. Deze kan uitleg  geven over wat conflicten nu eigenlijk zijn, wat je zelf kunt doen om niet in conflict te komen en wat je wel kunt doen als je eenmaal in een conflict verwikkeld zit? Dan kunnen medewerkers in een veilige setting  vertellen wat hun ervaringen zijn en welke oplossing ze daarvoor hebben bedacht?

Tijdens de workshop “Inzicht in conflicten” die ik regelmatig met collega’s geef, komen wij veel te weten. Voorkomen is beter dan genezen gaat voor conflicten helemaal op! Preventieve gesprekken met medewerkers leveren ons altijd waardevolle informatie op. De meest loyale medewerker is ook degene waarbij de bom het makkelijkst kan barsten. Investeer dus in je medewerkers en zorg ervoor dat ze zich veilig genoeg voelen om het gesprek aan te gaan. Of vraag hier hulp bij. Maar laat het niet op zijn beloop. Het kan je (bedrijf) ontzettend veel geld besparen.