Wat Nivea en Mediation met elkaar te maken hebben

Nivea, wie kent het niet? Persoonlijk ben ik dol op de heerlijke geur en gebruik ik het regelmatig voor mijn handen. Maar wat heeft dat nu met mediation te maken? Zo op het eerste gezicht lijken er geen overeenkomsten te zijn tussen het product Nivea en mediation. Ik zal het uitleggen aan de hand van een paar praktijkvoorbeelden:

Een tijd geleden had ik een frequent verzuim gesprek met Zayed over zijn hoge aantal ziekmeldingen. Zayed is een lieve, goedlachse man waarbij het altijd goed gaat als je er naar vraagt. Toen ik had achterhaald wat de reden was van zijn ziekmeldingen en ik opperde dit bespreekbaar te maken met de P&O medewerkster, zei hij direct: “Ik wil niet dat ze weten welke problemen ik heb en hoe het echt zit met mijn ziekmeldingen, want ik ben bang dat ze me dan ontslaan”. Typisch voorbeeld van NIVEA.

Of een andere keer, toen ik zelf de fout in ging met Melanie. Ik raakte zo geïrriteerd over haar – in mijn ogen – tegenwerken van de re-integratie, dat ik boos werd en onredelijk was. Maar Melanie was helemaal niet aan het tegenwerken, ze was gewoon onzeker over het verloop van haar klachten en had te horen gekregen dat ze “er maar mee moest leren leven”. En dat op zeer jonge leeftijd, geen eenvoudige opgave. Hier liet ik zelf een sterk staaltje van NIVEA zien.

Ook in het geval van Kim is er sprake van NIVEA. Toen zij wel haar tweede contract kreeg en een paar maanden later enkele collega’s die langer in dienst waren niet, kreeg zij te maken met vervelende pesterijen. Een collega, die een bepaalde status genoot binnen het bedrijf, vond het nodig Kim verantwoordelijk te houden voor de ontslagen. Kim werd gesaboteerd waardoor zij in de nacht ging liggen piekeren waardoor zij zich uiteindelijk ziek moest melden.

NIVEA dus. Of ook wel Niet Invullen Voor Een Ander. Een mooi ezelsbruggetje wat ons geleerd is tijdens de mediation opleiding. Want het is makkelijk gezegd maar nog niet zo eenvoudig gedaan. Kijk maar naar Zayed, hij dacht te worden ontslagen als zijn werkgever achter de ware aard van de ziekmeldingen kwam. Niets was minder waar.

Of naar mijzelf, ik had al ingevuld dat Melanie tegendraads en niet voor rede vatbaar was. Maar er lag alleen angst en onzekerheid ten grondslag aan de handelswijze van Melanie. En dan Kim, waarbij haar collega natuurlijk informatie had in moeten winnen bij de werkgever en niet Kim de schuld geven van iets waar zij niets aan kon doen.

Om misverstanden als hierboven te voorkomen, hou dan NIVEA in gedachten. Als iets niet duidelijk is, vraag er naar en vul niet in wat je denkt dat er wordt bedoeld. Dat geeft veel duidelijkheid en voorkomt een onnodig conflict.

Toch hulp nodig? Vraag wat een ervaren Mediator voor je kan doen!