Afgelopen week was er weer iemand die zich in paniek bij mij meldde.
Dit gebeurt minimaal twee keer per week.
Dan ontvangen ze in het weekend een brief van UWV.
Waar in staat dat een gemachtigde van de werkgever een herbeoordeling heeft aangevraagd.
Of dat er bezwaar is gemaakt tegen een beslissing.
En waarom?
Dat is onbekend.
Het mag
Volgens de wet is een (ex-)werkgever belanghebbende en mag dus een herbeoordeling aanvragen.
Of in bezwaar gaan tegen een beslissing.
Dat is duidelijk.
Werkgevers die eigenrisicodrager zijn, hebben dit risico vaak herverzekerd.
Bij een particuliere verzekeringsmaatschappij.
De verzekeringsmaatschappij kijkt naar de kosten.
En hoe ze die kosten kunnen reduceren.
Begrijpelijk.
Hoofdrolspeler
Helaas wordt in het proces van herbeoordelingen of bezwaar de werknemer vaak buiten beschouwing gelaten.
Uiteraard niet altijd, er zijn voldoende casemanagers die wel contact opnemen met de betreffende werknemer.
Maar het merendeel vergeet deze belangrijke persoon in het proces.
Degene waar het om gaat.
Die afhankelijk is van een WIA uitkering.
Want laten we wel wezen: een WIA uitkering vraag je niet aan uit weelde.
Mensen met een WIA uitkering hebben serieuze beperkingen, anders hadden ze die uitkering ook niet nodig.
Ik pleit dan ook met hart en ziel voor het betrekken van degene om wie het gaat: de ex-werknemer met een WIA uitkering
Stress
Je moet je voorstellen dat iemand op zaterdag een brief ontvangt.
Met daarin de melding dat UWV de uitkering opnieuw gaat beoordelen.
Of dat de werkgever het niet eens is met de beslissing en in bezwaar gaat.
Het stressniveau schiet direct de lucht in.
Contact opnemen kan pas op maandag, dus 2 dagen in de stress.
Er worden allerlei horrorscenario’s bedacht.
Men gaat zoeken op internet.
En iedereen weet dat daar niet de meest positieve verhalen te vinden zijn.
Nog meer reden voor stress.
Contact zoeken, met wie?
Als ze dan maandag bellen met het klantcontact centrum van UWV, worden ze ook niet veel wijzer.
“Tja, uw ex-werkgever heeft een herbeoordeling aangevraagd. Meer kunnen we er ook niet over zeggen.”
Bij bezwaar wordt soms nog een kopie pro forma bezwaar meegestuurd.
Die geeft ook niet veel informatie.
Met de (ex)-werkgever bellen dan maar?
Niet iedereen is op een leuke manier weggegaan.
Of er is al een paar jaar geen contact meer geweest.
De mensen van toen op HR zijn er niet meer werkzaam.
En welke verzekeringsmaatschappij moeten ze bellen?
Simpele oplossing
De ex-werknemer zit dus vanaf het moment dat ze de brief ontvangen in de stress en onzekerheid.
Terwijl zoiets prima en makkelijk te voorkomen is.
Neem contact op en geef uitleg.
Niet er omheen draaien.
Gewoon uitleggen wat je gaat doen en waarom dat is.
Wees maar eerlijk over het feit dat het een centenkwestie is.
Dit laatste is niet negatief bedoeld, maar het is wel de essentie van het aanvragen van een herbeoordeling of het indienen van bezwaar vanuit de (ex)-werkgever.
En dat is oké.
Mits je alle spelers maar op de juiste wijze informeert.
Juiste volgorde
Dus (ex)-werkgever en verzekeringsmaatschappij: hou de juiste volgorde aan.
Neem als eerste contact op met de betreffende werknemer.
Leg uit wat je gaat doen.
Wat men kan verwachten.
En ook wat de mogelijke uitkomst kan zijn.
Vertel dat het voor de (ex)-werkgever gaat om het reduceren van de kosten.
Dan is er duidelijkheid vooraf.
Zo wordt de ex-werknemer niet overvallen door een brief van UWV op zaterdag.
En blijft paniek en stress binnen de perken.
Geef een reactie