Er wordt veel over geschreven en gesproken: de verzekeringsarts van UWV.
Zowel in negatieve als in positieve zin.
Wat doet deze professional nu eigenlijk?
En hoe ziet een gesprek met een verzekeringsarts er gemiddeld uit?
Zijn het echt allemaal onsympathieke mensen die geen lor geven om de werknemer die ze voor zich hebben?
Of is de werkelijkheid genuanceerder?
Uitnodiging voor het gesprek
Als je je WIA aanvraag hebt gedaan en aan de beurt bent voor de WIA beoordeling,
dan is de eerste stap in het proces een gesprek met de verzekeringsarts.
Over het algemeen wordt er telefonisch contact opgenomen voor het maken van een afspraak.
Deze afspraak met de verzekeringsarts kan telefonisch zijn, via beeldbellen of een gesprek op locatie zijn.
Wat hierin de voorkeur heeft is niet te zeggen.
Het belangrijkst is dat de tijd wordt genomen voor het bespreken van alle beperkingen.
Gesprek met de verzekeringsarts
Een gesprek met de verzekeringsarts begint altijd met het vaststellen van je identiteit.
Neem hiervoor een paspoort of ID kaart mee.
Een rijbewijs geldt niet als identificatiemiddel.
Of de verzekeringsarts je dossier heeft gelezen is wisselend.
De ene verzekeringsarts vindt het fijn om van tevoren alles te lezen,
de ander wil liever eerst zelf met je praten en dan pas de medische stukken lezen.
Wat komt aan bod?
Tijdens het gesprek komt veel aan bod. Onder andere:
- wat er in de afgelopen twee jaar is gebeurd.
- of er behandelingen zijn geweest en wat daarvan het effect is.
- tegen welke beperkingen je aan loopt in het dagelijks leven en tijdens werk.
- welke medicijnen je gebruikt.
- is er nog steeds sprake van behandeling of niet
En verder?
De meeste verzekeringsartsen geven ook uitleg over de WIA.
Soms wordt een kort lichamelijk onderzoek uitgevoerd.
Als alles aan bod is gekomen, wordt het gesprek afgesloten.
In de meeste gevallen krijg je niet direct te horen wat de uitkomst zal zijn.
De verzekeringsarts gaat eerst de Functionele Mogelijkhedenlijst opstellen.
Die gaat naar de arbeidsdeskundige.
Wat de arbeidsdeskundige er mee doet staat in dit blog.
Tips voor de voorbereiding
Je kunt je voorbereiden op het gesprek met de verzekeringsarts zodat je tijdens het gesprek niets vergeet.
Voor de meeste mensen is het toch een heel spannende gebeurtenis.
Enkele tips voor een goede voorbereiding zijn:
- Wees jezelf. Doe jezelf niet beter maar ook niet slechter voor dan je bent
- Maak een dagverhaal, hoe ziet je dag eruit van het moment dat je opstaat totdat je naar bed gaat
- Ga niet alleen naar de afspraak. Neem iemand mee die je vertrouwt
- Als niemand mee kan, neem dan het gesprek op. Dit moet je wel uiterlijk een dag van tevoren laten weten aan UWV
Een belangrijk verschil
Onthoud goed dat je bij de verzekeringsarts komt voor een beoordeling over je mogelijkheden om te werken.
Een verzekeringsarts kijkt dus met een andere bril dan je huisarts of een specialist.
Het is geen behandelaar van je klachten.
Een belangrijk verschil.
Hij kan wel advies geven waar jij en je behandelaar misschien nog niet aan hebben gedacht.
Lompe hork?
En zijn het nu echt allemaal lompe horken?
Daarop kan ik, uit eigen ervaring, zeggen dat het niet zo is.
Met af en toe een uitzondering.
Juist over die uitzonderingen is regelmatig iets te lezen.
En dat is meestal niet mals.
Eenmalig vs regelmatig
Maar dat betekent niet dat elke verzekeringsarts op die manier handelt.
De verzekeringsarts van UWV ziet je, in tegenstelling tot de bedrijfsarts, eenmalig.
Om jouw dossier te beoordelen is gemiddeld 4 uur beschikbaar.
Dat is niet bijzonder veel.
In die tijd moet het dossier volledig zijn bestudeerd,
vindt een gesprek van ongeveer 1 uur plaats
en moet een medische beoordeling worden geschreven.
Tekort aan verzekeringsartsen
Soms moet nog extra informatie worden opgevraagd.
Tel daar bij op dat er veel aanvragen en weinig verzekeringsartsen zijn.
Het is niet verwonderlijk dat er een grote achterstand is.
Dit wordt op dit moment ook opgevangen door artsen,
die uit een ander werkveld komen,
op te leiden tot verzekeringsarts.
Meer tijd nodig
Omdat deze artsen in opleiding tot verzekeringsarts gecontroleerd moeten worden,
is de doorlooptijd van dossiers soms erg lang.
Geen perfecte oplossing,
maar op dit moment beter dan de wachttijden nog langer op te laten lopen.
Hopelijk draagt mijn uitleg bij aan een beetje begrip.
En maak jij je minder zorgen over de “verschrikkelijke” verzekeringsartsen van UWV.
Geef een reactie