telefoon

Overvallen door een telefoontje

Met de cliënt die zich had aangemeld voor begeleiding bij de WIA-beoordeling,

had ik al redelijk wat contact gehad via app en mail.

Ook hadden we telefonisch al het één en ander doorgenomen.

Hij maakte zich zorgen over de komende beoordeling.

En wilde het liefst op voorhand alles weten.

Geen probleem, voor zover ik hem kon informeren deed ik dat.

Appje

Op een ochtend kreeg ik een appje van hem.

“Ik ben gebeld door UWV maar het kwam niet uit. Ze bellen vanmiddag terug. Wat zou het kunnen zijn?”

Ik gaf als antwoord dat ik het vermoeden had dat het de arbeidsdeskundige zou zijn.

Die het dossier aan het beoordelen was of er wel of geen loonsanctie moest worden opgelegd.

“Niets bijzonders dus?” vroeg hij.

Ik zei dat ik niet dacht dat dat het geval zou zijn.

Telefoontje

Niets was echter minder waar!

In de middag bleek dat het de verzekeringsarts was.

Zij had hem had gebeld en allerlei vragen gesteld.

Maar niet verteld dat dit om de daadwerkelijke beoordeling ging.

Hij had wel aangegeven dat hij er door overvallen werd en dat hij zich niet had voorbereid.

Maar de verzekeringsarts was volhardend.

Uiteindelijk heeft hij ruim een half uur met haar aan de telefoon gezeten.

Best ongemakkelijk, hij was op dat moment voor een afspraak bij zijn werkgever.

Er was geen plek om even privé te bellen.

Aan het eind van het gesprek deelde zij hem, als klap op de vuurpijl, mee dat het 80-100% zou worden.

Zij ging er vanuit dat er nog wel kans zou zijn op verbetering, dus geen IVA.

Woest!

Ik was woest toen hij me dit vertelde.

Ten eerste omdat hij zo onbeschoft was overvallen, zich niet had kunnen voorbereiden

en zich in een hoek gedrukt voelde om mee te werken aan het gesprek.

Ten tweede omdat hij helemaal geen uitnodiging had ontvangen van UWV.

En ten derde omdat hij 80-100% kreeg en geen IVA.

Zonder enige toelichting waarom zij telefonisch tot die conclusie kwam.

Tijd voor actie

Ik heb een brief opgesteld voor UWV waarin ik mijn ongenoegen, op een respectvolle manier, heb laten blijken.

Daarin zijn mijn bezwaren over deze werkwijze kenbaar gemaakt.

Er is medische informatie toegestuurd waaruit blijkt dat er geen verbetering mogelijk is.

Ook al heeft hij nog een behandeling op de planning staan, deze behandeling zal niet zorgen voor verbetering van de klachten waarvoor hij is uitgevallen.

Als laatste heb ik aangegeven dat hij door deze werkwijze wellicht wel is benadeeld.

Beoordeling opnieuw

Na akkoord van cliënt heb ik de brief verstuurd.

Een week later werd ik gebeld door de verzekeringsarts in kwestie.

Zij had mijn brief gelezen, overlegd met de stafarts van UWV en besloten dat de beoordeling opnieuw moest.

Maar dan door middel van een fysieke uitnodiging.

Voor cliënt best stressvol, want hij maakt zich zorgen of UWV hem dit niet gaat aanrekenen.

En hij daardoor een lager arbeidsongeschiktheidspercentage zal krijgen.

Dat verwacht ik niet.

Ik ga met hem mee en zal hem bijstaan en kritische vragen stellen als dat nodig is.

Wordt vervolgd…

De laatste opmerking moet worden goedgekeurd.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.