Het is geen nieuws, in de dagelijkse praktijk is het UWV vaak te laat met het in behandeling nemen van de WIA aanvraag.

Dit geeft veel onzekerheid bij werknemers.

Gelukkig kunnen zij een voorschot aanvragen.

Zo komen zij niet in de financiele problemen als de werkgever stopt met het doorbetalen van het loon.

Maar er is nog een onzekerheid.

Namelijk of er recht is op een no riskpolis of niet.

Tijdelijke maatregel

Daarom is er, opnieuw een tijdelijke, maatregel ingesteld.

Door deze maatregel kan direct als de 104 weken om zijn een beslissing No-riskpolis worden opgevraagd.

Er zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden:

  • de re-integratie inspanningen moeten voldoende zijn
  • er is geen loonsanctie opgelegd aan de werkgever

Door de achterstanden wordt de RIV toets ook niet altijd op tijd uitgevoerd.

De RIV toets is de beoordeling of de re-integratie inspanningen voldoende zijn.

Dit moet uiterlijk zijn uitgevoerd op de laatste dag van de 104 weken.

Is het UWV te laat met de RIV toets, dan mag ook geen loonsanctie worden opgelegd.

Hoe aanvragen?

Hoe werkt het aanvragen van de beslissing?

Als de 104 weken voorbij zijn, kun je bellen of een brief schrijven aan het UWV.

Je vraagt een beslissing op een no riskpolis op.

En je geeft aan dat de WIA beoordeling nog (steeds) niet is uitgevoerd maar dat de 104 weken al voorbij zijn.

Ook hier zitten voorwaarden aan.

Je kunt in de volgende gevallen een aanvraag doen:

  • als er een mogelijk nieuwe werkgever in beeld is, voor wie een no riskpolis de doorslag kan geven om je aan te nemen
  • als er al sprake is van een nieuwe werkgever die duidelijkheid wil of een no riskpolis van toepassing is of niet
  • als je bij je eigen werkgever blijft werken en het dienstverband blijft bestaan.

Toekenning blijft van kracht

Als er een nieuwe werkgever in zicht is, is het verstandig om deze beslissing op te vragen.

Hiermee geef je de nieuwe werkgever zekerheid dat jouw loonkosten worden vergoed bij eventuele uitval door ziekte.

Is  de no riskpolis eenmaal toegekend maar blijkt dit achteraf niet terecht?

Bijvoorbeeld omdat je volgens het UWV niet arbeidsongeschikt bent en je arbeidsongeschiktheidspercentage 0% is.

Dan wordt dit niet met terugwerkende kracht ingetrokken.

Maar de no riskpolis blijft 5 jaar geldig.

Zo heb je een streepje voor op andere sollicitanten.

Ook Wegwijs in de WIA worden?

Wil je meer weten over de WIA? En begrijpen hoe het werkt en wat alles betekent? In mijn boek “Wegwijs in de WIA” heb ik helemaal uitgelegd hoe de WIA werkt in begrijpelijke taal.

Inmiddels al in de 5e druk!

Of bestel hier het e-book van Wegwijs in de WIA

Of bestel het vervolg op Wegwijs in de WIA. In mijn nieuwe boek Wat Ingewikkeld allemaal krijg je in begrijpelijke taal extra uitleg en inzicht in ingewikkelde WIA-regels en situaties.

Of bestel hier het e-book van Wat Ingewikkeld Allemaal

Reacties

4 reacties op “No-risk bij te late behandeling WIA aanvraag”

  1. Lisa Rammeloo avatar
    Lisa Rammeloo

    bovenstaand verhaal is duidelijk. echter kan je dit voorschot ook aanvragen als je geen nieuwe werkgever in vizier hebt?

    1. Nicoline avatar

      Hallo,

      Je haalt nu twee dingen door elkaar. De uitleg gaat over de no risk polis.
      Een voorschot aanvragen is iets anders.
      Wat het is en hoe het gaat kun je lezen in mijn artikel “Voorschot van UWV

      Hartelijke groet, Nicoline

  2. charlotte avatar
    charlotte

    Dag Nicoline,
    Je schrijft dat je nadat je de WIA-aanvraag hebt gedaan en de 104 weken voorbij zijn, er een tijdelijke maatregel is, dat je ook een aanvraag voor de no-riskpolis kunt doen als je bij je eigen werkgever blijft werken en het dienstverband blijft bestaan.
    1. Als dan uiteindelijk bij de beoordeling 65% van je verdienvermogen uit bent gekomen, maar nog niet volledig hersteld bent bij eigen werkgever, dit ook niet redt, want het is het maximale. Werkgever wil je wel in dienst houden. Is er dan nu ook recht op de no-risk polis als je bij de eigen werkgever blijft werken in eigen aangepaste functie?
    Ik heb namelijk eerder geleerd dat de no-risk polis niet geldt bij een 35-minner als je bij de eigen werkgever in dienst blijft.

    1. Nicoline avatar

      Hallo,

      Het klopt dat de no risk polis niet geldt bij iemand die een arbeidsongeschiktheidspercentage heeft onder de 35% en bij de eigen werkgever blijft werken.
      Maar als de no risk polis eenmaal is toegekend, dan wordt deze niet meer afgenomen volgens deze tijdelijke maatregel.
      Zo kan het dus dat je uiteindelijk onder de 35% terecht komt en bij de eigen werkgever werkt, maar toch aanspraak kan maken op de no risk.

      Hartelijke groet, Nicoline

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *